Jumaat, Mei 08, 2009

Beriman Kepada Kitab

Posted by Surau al-Mujahidin on Jumaat, Mei 08, 2009 in | No comments
Ringkasnya beriman kepada kitab adalah mempercayai dan meyakini sepenuh hati wahyu yang diturunkan kepada nabi dan rasulNya. Wahyu yang dimaksudkan adalah kitab dan suhuf. Di peringkat awal wahyu yang diturunkan sama ada berupa kitab mahupun suhuf semuanya adalah kebenaran yang mutlak tanpa sebarang penyelewengan. Selepas peninggalan nabi dan rasul menyebabkan kitab dan suhuf diselewengkan.

Tujuan diutuskan kitab dan suhuf ini sebagai pengajaran dan peringatan untuk umat manusia. Contohnya penurunan al-Quran adalah kepada Nabi Muhammad SAW bagi umat akhir zaman supaya berpegang teguh dengan Islam. Supaya manusia mengetahui destini yang bakal ditempuhi bukan hanya leka dengan kehidupan duniawi semata. Al-Quran juga merupakan satu-satunya kitab yang terhindar dari penyelewengan, ia merupakan kebenaran yang tiada tokok tambah dari permulaan hingga ke hari kiamat.

Antara kitab dan suhuf terdapat perbezaan dan persamaan. Aspek persamaan bagi kedua-duanya adalah merupakan wahyu dari Allah SWT. Dari sudut perbezaan, isi kandungan kitab lebih terperinci berbanding mushaf kerana mushaf merupakan helaian-helaian. Perincian yang mendalam menunjukkan kesempurnaan dan ianya dibukukan tidak sebagaimana mushaf.

Kitab yang diwahyukan Allah SWT ada empat; al-Quran (Nabi Muhammad SAW), Injil (Nabi Isa AS), Taurat (Nabi Musa AS) dan Zabur (Nabi Daud AS). Sebaliknya suhuf banyak diwahyukan Allah SWT kepada para nabi dan rasul. Antaranya sehuf diwahyukan kepada Nabi Adam AS (10 suhuf), Nabi Shif AS (60 suhuf), Nabi Idris AS (30 suhuf), Nabi Ibrahim AS (30 suhuf) dan Nabi Musa AS (10 suhuf).

Kuliah Maghrib Prof Madya Ustaz Kamaruddin Salleh 6 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan