Jumaat, Disember 13, 2019

Program 4M Cuti Sekolah Surau Al Mujahidin (Menanam)

Posted by Norhayati Sulaiman on Jumaat, Disember 13, 2019 | No comments
Cuti sekolah sudah bermula pada 23 hb. November 2019. Kebiasaannya ibu bapa akan sibuk mencari aktiviti yang sesuai untuk anak-anak mereka ikuti. Ini adalah bagi memastikan anak-anak mereka tidak membuang masa cuti mereka dengan aktiviti yang sia-sia.



Lantaran itu pihak AJK Muslimat Surau Al Mujahidin telah merancang dan melaksanakan Program 4 M iaitu - Menanam, Menjahit, Menghafaz dan Memasak. Program ini dirancang untuk membentuk kemahiran-kemahiran yang sesuai diketahui dan diperolehi oleh anak-anak sekarang. ia dibuka kepada kanak-kanak dan remaja berumur 7 hingga 16 tahun




Program ini dilakukan pada hari Isnin, setiap minggu, bermula dari pukul 8.30 pagi. Ianya dimulakan dengan aktiviti menanam pada minggu pertama, menjahit pada minggu kedua, menghafaz pada minggu ketiga dan memasak pada minggu keempat, iaitu minggu terakhir.




Pada minggu pertama, anak-anak ini telah diajar untuk bercucuk tanam. Seramai 38 orang peserta telah hadir dan mereka dibahagikan kepada enam kumpulan. Pengajar yang dijemput adalah Pn. Mahani dari MARDI, Serdang. Beliau telah mengajar para peserta menanam pokok sayur iaitu bayam, bawang merah, ulam-ulaman seperti Ulam Raja dan pokok herba. Kaedah untuk menanam pokok-pokok ini adalah melalui biji benih dan keratan pokok. Kesemua mereka ini diajar menanam pokok-pokok tersebut di dalam tong minyak yang tidak dipakai lagi dan juga tray telur. Para pesera juga diajar cara penyiraman dan penjagaan pokok-pokok tersebut.      




Seterusnya, Pn. Mahani juga telah mengajar kumpulan-kumpulan tadi untuk membuat terrarium sebagai hiasan rumah atau hadiah. Beliau telah menunjukkan langkah demi langkah untuk membuat terrarium ini yang jika dibuat dengan teliti adalah sangat menarik. Setiap kumpulan kemudiannya telah diserahkan satu set bahan-bahan untuk membuat terrarium ini. Ketua kumpulan perlu membuatnya di rumah berserta dengan ahli kumpulan yang lain.




Dari aktiviti menanam ini, anak-anak didapati sangat tertarik dan teruja.Diharapkan mereka semua dapat menyemai minat terhadap pertanian yang boleh dijadikan sumber pendapatan. 










0 ulasan:

Catat Ulasan