Jumaat, Disember 13, 2019

Program 4 M Cuti Sekolah Surau Al Mujahidin (Menjahit)

Posted by Norhayati Sulaiman on Jumaat, Disember 13, 2019 | 1 comment
Kemahiran menjahit adalah suatu kemahiran yang tidak terhad untuk golongan perempuan sahaja. Golongan lelaki juga ramai yang telah menceburi bidang jahitan sebagai salah satu profesion mereka.

Lantaran itu, untuk minggu kedua ini, kami telah mengadakan kelas jahitan buat anak-anak yang menyertai program ini. Kami telah meminta Pn. Zaiton Abd. Mutalib untuk mengajar anak-anak ini jahitan-jahitan yang mudah buat anak-anak

Anak-anak ini telah dibahagikan kepada tiga kumpulan mengikut umur. Ini adalah untuk menentukan apa aktiviti jahitan yang sesuai untuk mereka. Bagi kanak-kanak yang berumur bawah 7 tahun, atas sebab faktor keselamatan dimana mereka tidak pandai menggunakan jarum dan gunting, maka kami mengajar mereka untuk membuat kolaj. Kolaj adalah suatu kraftangan dimana mereka di minta untuk mengoyakkan kecil-kecil kertas warna. Cebisan kertas ini kemudiannya ditampal di gambar yang telah disediakan. Mereka perlu menampal kertas iu mengikut warna yang sesuai dan mengikut kreativiti masing-masing. Penilaian untuk peserta terbaik adalah berdasarkan kepada hasil kerja yang kreatif dan kemas.

Kumpulan kedua adalah untuk mereka yang berumur 8 hingga 12 tahun. Mereka diajar untuk membuat kusyen leher, Kusyen ini telah disiapkan acuannya oleh Pn. Zaiton. Maka para peserta hanya perlu mengisi fiber dan menjahit menggunakan jarum dan benang bahagian yang tidak berjahit. Selepas itu mereka diminta untuk menghias kusyen tersebut dengan butang pelbagai warna.

Kumpukan yang terakhir adalah untuk yang berumur 12 tahun ke atas. Mereka ini mulanya diajar untuk membuat kusyen leher dahulu, barulah pula membuat beg kecil dari banner yang terpakai. Bagi membuat beg ini, mereka perlu menjahit menggunakan mesin heavy duty memandangkan banner itu agak keras materialnya,

Aktiviti kali ini sangat menarik minat anak-anak ini. Mereka nampak teruja untuk mempelajari kemahiran ini.

Semoga kemahiran ini dapat menambahkan minat terhadap bidang jahitan . Ataupun mungkin sekadar menambah kemahiran diri yang berguna untuk kehidupan seharian.














1 ulasan: