Isnin, April 15, 2019

Program X-Plorace Berinteraksi Dengan Surah AlKahfi

Posted by Norhayati Sulaiman on Isnin, April 15, 2019 | No comments
Pada 28 Mac 2019 (Khamis) telah di adakan program untuk remaja yang bertajuk X-Plorace Berinteraksi Dengan Surah AlKahfi. Program ini khas untuk remaja berusia 13 hingga 17 tahun, Program ini adalah dibawah kendalian Akademi Sinergi yang berobjektifkan mendekatkan remaja dengan AlQuran.

Program yang disertai oleh seramai tiga puluh sembilan orang peserta remaja lelaki dan perempuan, dimulakan pada pukul 9.00 pagi di Surau Al Mujahidin. Pengendalian program adalah berasingan di mana rremaja lelaki dan perempuan diasingkan. Fasilitator terdiri daripada empat orang lelaki dan tiga orang perempuan. Ia diketuai oleh Saudara Hifdzi Zaim yang merupakan "coach" utama program ini.

Bagi slot pagi, para peserta di dedahkan dengan kepentingan Al Quran dalam kehidupan manusia, bagaimana mahu menterjemahkan Al Quran dalam kehidupan seharian, Surah Al Kahfi dan pengajaran yang boleh didapati daripadanya, ibrah dari pengalaman Nabi Musa bersama Nabi Khidir.

Sesi pagi berhenti rehat pada pukul 12.00 tengahari untuk menikmati jamuan tengahari dan rehat sebentar sebelum solat Zuhor. Selepas itu sesi disambung untuk slot seterusnya.

Semua peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang diketuai oleh seorang fasilitator. Mereka diberikan tugasan tertentu dan diminta untuk mencari jawapannya dalam masa yang ditetapkan. Jawapan yang dicari adalah daripada kisah-kisah di dalam. AlQuran. Setelah selesai, diadakan suatu perbincangan dan kesimpulan daripada aktiviti yang telah dilakukan.

Program ini berakhir pada pukul 4.00 petang dan peserta bersurai setelah menikmati minuman petang yang disediakan oleh urusetia program.   Diharapkan daripada program ini, para peserta dapat mendekatkan diri lagi dengan Al Quran, yang boleh dijadikan panduan di dalam kehidupan seharian masing-masing. 












0 ulasan:

Catat Ulasan