Jumaat, Mac 27, 2009

Taqwa

Posted by Surau al-Mujahidin on Jumaat, Mac 27, 2009 in | No comments
Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam (Surah Ali Imran: 102)

Sebelum mengetahui maksud taqwa sepenuhnya hendaklah mengetahui apakah ia Islam? Selepas selesai konsep keislaman barulah mencapai tahap taqwa. Islam ialah berada berkeadaan Islam seseorang itu dan taat kepada segala hukum Allah SWT dengan mengikut segala apa perintahNya dan mencegah menolak segala laranganNya.

Bagi melaksanakan apa yang diperintahkan Allah SWT dan mencegah apa yang ditegah Allah SWT maka manusia diberi amanah di dunia ini. Amanah ini bukan suatu perkara kecil, tetapi ianya merupakan suatu tuntutan yang amat besar. Tiada makhluk lain yang sanggup menerima amanah ini kecuali manusia.

Maksud fiurman Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat 72 ” Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.

Manusia yang menerima amanah di dalam ayat tersebut dikaitkan dengan zalim dan jahil. Zalim dari erti yang mudahnya meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya. Dari segi syara’, zalim ialah meletakkan perintah Allah SWT dan syariat Rasulullah SAW bukan pada landasan yang betul. Diumpamakan mengambil hukum selain dari hukum Allah SWT adalah melakukan kezaliman.

Justeru, taqwa yang sepatutnya dicapai ialah sentiasa taat dan melaksanakan ibadah. Bukan semata-mata ibadah khusus tetapi merangkumi keseluruhan cara hidup. Taqwa juga hendaklah sentiasa menghindarkan diri melakukan dosa serta berusa menyucikan hati. Ini kerana taqwa itu letaknya di dalam hati.

Khutbah Jumaat Ustaz Mohd Fadhil Ismail 27 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan