Ahad, Mac 15, 2009

Nabi Nuh AS

Posted by Surau al-Mujahidin on Ahad, Mac 15, 2009 in | No comments
Nabi Nuh AS merupakan salah seorang nabi yang terkenal dengan tempoh panjang mengerjakan kerja-kerja dakwah. Nabi Nuh AS menyeru kaumnya agar mentauhidkan Allah SWT selama 950 tahun, namun yang mengikutnya hanya sebahagian kecil sahaja. Hinggalah Allah SWT memerintahkan Nabi Nuh AS membina sebuah kapal.

Nabi Nuh AS menuruti perintah Allah SWT dengan membina kapal di tengah-tengah tanah tempat kediamannya yang jauh dari sumber sungai mahupun laut. Kelakuan Nabi Nuh AS ini ditertawakan oleh kaumnya dengan mengatakan adakah mungkin tempat tinggal kediaman mereka akan ditenggelami air? Sudah pasti jawapan logiknya tidak akan berlaku.

Inilah yang berlaku kepada Nabi Nuh AS apabila mendakwahkan kaumnya agar menuruti perinmtah Allah SWT. Ditertawa dan dicerca oleh kaum sendiri menjadi perkara biasa. Hakikatnya apa yang dilaksanakan Nabi Nuh AS adalah perintah Allah SWT. Perangai kaum Nabi Nuh yang mentertawakan sunnah nabi ini bukan setakat ada di zaman Nabi Nuh AS tetapi di dunia moden kini masih ramai yang membelakangkan perintah dan mengejek-ejek yang dibawa oleh para nabi dan rasul.

Petikan Kuliah Maghrib Ustaz Saifullah 15 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan