Selasa, Mac 10, 2009

Takabbur

Posted by Surau al-Mujahidin on Selasa, Mac 10, 2009 in | No comments
لايدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر

Maksudnya: Tidak masuk syurga seseorang yang mana dalam hatinya terdapat walau sebesar satu debu daripada sifat takabbur.

Takabbur secara mudahnya bolehlah diertikan sebagai menolak yang benar dan menghina orang lain. Lawan kepada sifat takabbur adalah belas kasihan dan tahu menghormati hak-hak serta merai orang lain.

Sifat takabbur sepatutnya tidak ada dalam diri manusia. Ini kerana manusia tidak layak untuk bertakabbur, ianya hanya sesuai bagi Allah SWT. Sifat takabbur hanya layak kebada Allah SWT semata-mata. Allah SWT berhak takabbur kerana segala kejadian makhluk adalah ciptaanNya. Selain dari Allah SWT tiada yang layak dengan sifat tersebut.

Namun kisah takabbur yang paling awal berlaku dalam sejarah kehidupan sekalian makhluk adalah ketua kepada segala malaikat iaitu iblis. Iblislah yang pertama sekali menggunakan sifat Allah SWT ini dengan mendakwa dia adalah lebih hebat dari Adam AS. Kisah iblis takabbur ini terdapat dalam al-Quran, bukan setakat takbur bahkan enggan menuruti perintah Allah SWT.

Berdasarkan apa yang telah dinyatakan barangsiapa manusia yang mempunyai sifat takabbur semestinya mereka telah terpengaruh dengan telunjuk syaitan. Ciri-ciri manusia yang sedemikian adalah berhati keras tidak mahu menerima apa yang telah ditetapkan Allah SWT melalui PesuruhNya SAW.

Intipati Kuliah Maghrib Ustaz Khairil Khuzairi 10 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan