Ahad, Mac 08, 2009

Siapakah Yang Layak Memimpin

Posted by Surau al-Mujahidin on Ahad, Mac 08, 2009 in | No comments
Siapakah Yang Layak Memimpin Manusia

Hari ini ramai manusia yang berebut menjadi pemimpin, namun tidak semua pemimpin yang ada pada hari ini memenuhi dan mepati piawai Allah SWT. Firman Allah SWT di dalam al-Quran yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman taatlah kamu kepada Allah, taatlah kamu kepada Rasul dan pemimpin di kalangan kamu. Diakhir ayat tersebut juga Allah SWT menjelaskan jika berlaku pertikaian (pertelingkahan) dalam sesuatu perkara maka tempat rujukannya adalah Allah dan Rasul.

Dari maksud ayat di atas jelas bahawa pemimpin yang patut memimpin manusia adalah pemimpin yang menurut perintah Allah SWT melalui ajaran para RasulNya. Setiap apa keputusan yang diputuskan pemimpin adalah mesti selaras dengan kehendak Allah SWT dan Rasul. Manakala pemimpin yang merebut jawatan kepimpinan dengan apa jua cara demi mendapatkan kuasa adalah bertentangan dengan kehendak sebenar Islam.

Pemimpin yang berpaksikan Islam adalah sentiasa mengajak manusia mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menggalakkan rakyat melakukan perbuatan kebaikan dan mencegah dari melakukan perkara-perkara mungkar. Bukannya pemimpin yang menjadikan Islam sebagai tempelan, bukannya pemimpin yang mengagih-agihkan dana negara di kalangan mereka, bukan pemimpin yang tidak menghiraukan batas-batas hukum agama dan bukan juga pemimpin yang bergelumbang dalam kemaksiatan.

Adanya pemimpin yang sentiasa menuruti perintah Allah SWT pasti mendatangkan kerahmatan dan keberkatan yang tidak terperi nikmatnya. Pemimpin yang mengutamakan Allah SWT dan RasulNya merupakan golongan yang paling layak memimpin manusia di alam yang sementara ini.

Intipati Khutbah Jumaat Ustaz Mohd Ridhuan Ismail 06 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan