Khamis, Mac 19, 2009

Hitung-hitungkan

Posted by Surau al-Mujahidin on Khamis, Mac 19, 2009 in | No comments
Sabda Rasulullah SAW;
حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا
Maksudnya: Hitunglah diri diri kamu sebelum kamu dihitungkan.
Dari maksud di atas jelas memberi gambaran kepada kita bahawa kita hendaklah sentiasa menghitung diri dengan menilai keseluruhan apa yang terdapat pada kita. Bermula dari segala amal perbuatan, anak isteri, keluarga, harta benda dan rezki pencarian yang diperolehi.

Janganlah kita merasa selesa dengan apa yang telah kita ada, sehinggakan setiap apa yang berlaku ke atas kita pasti orang lain yang dipersalahkan. Kita sentiasa merasa betul dan berpandangan positif pada diri sendiri. Hakikatnya sebelum kita menyalahkan orang lain semestinya kita menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu.

Melihat kepada senario yang berlaku dalam masyarakat berkaitan pecah rumah, mencuri dan seumpamanya, hendaklah kita memeriksa harta yang ada pada kita. Dari mana sumbernya, bagaimana diperolehinya, ke mana yang patut dibelanjakan, siapa yang berhak ke atasnya dan adakah kita telah melunaskannya dengan kaedah yang betul. Betul yang berteraskan kepada syara’ yang berlandaskan al-Quran dan sunnah.

Justeru fikir-fikirkan sejenak adakah pencuri yang mengambil harta kita yang lebih terdahulu bersalah ataupun kita yang telah sememangnya bersalah disebabkan tidak menunaikan haknya dengan sempurna.

Tazkirah Maghrib Ustaz Mohd Gaddafi 19 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan