Rabu, Mac 11, 2009

Solat Berjamaah

Posted by Surau al-Mujahidin on Rabu, Mac 11, 2009 in | No comments
Menunaikan solat berjamaah merupakan suatu kewajipan. Rasulullah SAW menegaskan menunaikan solat berjamaah tidak dapat dielakkan bahkan walau dalam keadaan perang sekalipun perlu dilakukan solat secara berjamaah. Dalam keadaan aman semestinya solat berjamaah tuntutannya amatlah besar.

Rasulullah SAW bersabda; solat secara berjamaah lebih afdhal dari solat bersendirian dengan gandaan 27 darjat. Walaupun begitu masih ramai di kalangan kita merasakan telah memadai dengan hanya mengerjakan solat. Alas an yang diberikan solat walau bersendirian sudah lebih baik dari tidak menunaikan solat.

Dalam mengaplikasi solat berjamaah dalam kehidupan seharian, ianya mempunyai maksud dan hikmahnya yang tersendiri. Ianya mempunyai maksud secara tersurat mahupun tersirat. Secara tersuratnya melalui solat berjamaah dapat memperlihatkan kesatuan umat Islam yang utuh. Begitu juga secara tersiratnya melalui solat berjamaah dapat melahir dan memantap ukhuwwah sesame muslim. Mahu tidak mahu tuntutan solat secara berjamaah sememangnya suatu kewajipan bagi setiap muslim.

Ringkasan Kuliah Maghrib Ustaz Yaakob 11 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan