Rabu, Mac 18, 2009

Renungan Bersama

Posted by Surau al-Mujahidin on Rabu, Mac 18, 2009 in | No comments
Oleh: Mohd Gaddafi Ibrahim

Merujuk kepada surah al-Kafirun, Islam tidak berkompromi dengan gama-agama lain berkaitan ibadah dan tuntutan dalam Islam. Namun dalam masa yang sama Islam tidak pula menghalang agama-agama lain melakukan ibadah mereka. Maka hendaklah kita meyakini ‘Islam yaklu wa la yukla alaih’.

Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai pelbagai etnik keturunan, budaya dan agama. Masyarakat Melayu yang beragama Islam merupakan majoriti penduduk di negara ini. Kewujudan masyarakat non-muslim di dalam masyarakat setempat bukanlah menjadi satu ancaman kepada Islam. Kepelbagaian masyarakat di negara ini memerlukan masyarakat Malaysia saling faham-memahami di antara satu sama lain dalam konteks integrasi nasional di Malaysia.

Islam merupakan agama rasmi negara, manakala agama-agama lain seperti Buddha, Hindu dan Kristian tetap menjadi anutan sebahagian dari masyarakat Malaysia berketurunan Cina, India, Siam dan sebagainya. Amalan kebebasan beragama menjadi teras bagi keseluruhan masyarakat majmuk di Malaysia. Dengan itu sepatutnya tidak timbul perkara-perkara negatif di dalam masyarakat berkaitan urusan agama. Ini adalah selaras dengan kehendak Islam yang menganjurkan tiada paksaan dalam beragama dan menuntut mengamalkan sikap kerjasama di kalangan manusia.

Sebagai contoh agama Buddha telah sekian lama wujud di Kelantan dan para penganutnya tidak pernah tidak dapat melaksanakan tuntutan agama mereka. Ini memberi gambaran khusus mengenai perkembangan, kegiatan dan amalan penganut agama Buddha serta para bikhu di negeri Kelantan tidak pernah terhalang walau Kelantan berada di bawah pentadbiran ulamak sebagai ‘Serambi Mekah’.

Ini menunjukkan bahawa jika Islam itu benar-benar memerintah pasti tiada penganiayaan yang akan berlaku ke atas agama lain.

0 ulasan:

Catat Ulasan