Isnin, Mac 09, 2009

Memperingati Maulid Rasul

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, Mac 09, 2009 in | No comments
Setiap tahun sejumlah 1.5 bilion umat Islam di seluruh dunia menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW. Rasulullah diputerakan pada Subuh hari Isnin 12 Rabic al-Awwal pada tahun yang dikenali sebagai Tahun Gajah. Kehadiran Rasulullah SAW ke alam ini membawa limpahan rahmat kepada umat manusia sebagaimana yang terdapat di dalam al-Quran surah al-Anbiya’ ayat 107;
وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين
Maksudnya: Tidaklah Kami (Allah SWT) utuskan kamu (Rasulullah SAW) melainkan untuk memberi rahmat ke seluruh alam.

Tidak dapat dinafikan kedatangan Rasullah SAW sebagai pembawa rahmat adalah besar maknanya. Antara sekalian banyak rahmat yang dibawa Rasulullah SAW paling utama merujuk kepada rahmat Islam dan Iman. Pengorbanan Rasulullah SAW selama 12 tahun dua bulan dan 22 hari di Kota Mekah tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menyampaikan dakwah Islam kepada masyarat di sana. Hanya dengan kalimah Tauhid لا إله إلا الله manusia akan selamat dan berjaya di dunia dan akhirat.

Kedatangan wahyu pertama dalam surah al-cAlalaq ayat satu hingga lima bukan secara khususnya menyeru Rasulullah SAW menjalankan kerja dakwah. Namun setahun setengah kemudian turunnya wahyu yang kedua di dalam surah al-Mudaththir jelas menyuruh Rasulullah SAW menjalankan kerja-kerja dakwah.

Dalam menjalankan kerja-kerja dakwah, orang yang paling utama yang mesti diseru adalah golongan kaum keluarga terdekat. Saidatina Khadijah isteri Rasulullah SAW merupakan orang pertama memeluk Islam. Di kalangan para sahabat Saidina Abu Bakar dan di kalangan kanak-kanak adalah Saidina Ali Karram Allah Wajhahu.

Setelah tersebarnya Islam dengan lebih menyeluruh, Rasulullah SAW diperintahkan berhijrah ke Kota Madinah. Di kala perjalanan ke Madinah yang ditemani Saidina Abu Bakar dan seorang penunjuk jalan, Rasulullah singgah di Quba’. Di sana terus Rasulullah SAW membina masjid yang pertama di dalam sejarah Islam iaitu dengan memacakkan empat penjuru masjid dengan pelepah tamar. Di masjid inilah merupakan masjid solat berjemaah pertama diadakan. Kemudian setelah sampai di Madinah sebagaimana hal yang berlaku di Quba’ Rasulullah SAW membina masjid yang diberi nama Masjid Nabawi.

Di Madinah Rasulullah SAW membentuk Kerajaan Islam Pertama di atas muka bumi ini. Di sana dibentuk perlembagaan yang dikenali sabagai Piagam Madinah. Berlandaskan piagam inilah masyarakat majmuk yang terdiri dari kaum Yahudi (Qainuqac, Quraizah dan Nadhir) dan lain-lain di Madinah bersatu padu dan homat menghormati.

Kandungan Ceramah Maulid Rasul al-Fadhil Ustaz Farhan al-Hafiz 08 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan