Sabtu, Mac 21, 2009

Kelebihan Surah al-Mulk

Posted by Surau al-Mujahidin on Sabtu, Mac 21, 2009 in | No comments
Surah al-Mulk yang merupakan surah yang ke 57 dan berada di dalam juzuk ke 29 mempunyai kelebihan-kelebihannya yang tersendiri. Berdasarkan sabda Rasulullah SAW sesiapa yang sentiasa membaca surah ini akan memperoleh syafaat darinya.

Dalam kisah yang lain, Ibn Abbas menceritakan ada seorang sahabat mendirikan khemah di atas tanah perkuburan yang tidak diketahuinya. Sejurus kemudian sahabat tersebut terdengar orang membaca surah al-Mulk. Diberitakan kepada Rasulullah SAW perihal perkara tersebut, Rasulullah SAW menjelaskan surah tersebut merupakan pelindung si mati dari seksaan azab kubur. Imam al-Nawawi menjelaskan hendaklah sentiasa mengamalkan bacaan surah al-Mulk sebelum tidur bagi mengelak gangguan.

Namun segala kelebihan yang ada dalam surah al-Mulk ini hendaklah diaplikasikan dengan mengambil pengajarannya sekali. Rasulullah SAW merupakan orang yang paling utama menghayati segala apa yang terkandung di dalam al-Quran. Ianya dapat dilihat berdasarkan keperibadian Rasulullah SAW serta sifat-sifat yang ada padanya seperti siddiq, tablihg, amanah dan fatanah.

Melalui pembacaan dan pengaplikasian isi kandungannya akan memberikan kesan yang berguna dalam kehidupan seharian. Namun untuk melaksanakannya memerlukan kekuatan. Ini disebabkan pada masa kini terdapat pelbagai ancaman persekitaran yang masih bersandarkan fikrah jahiliyah dan ancaman keduniaan yang mencabar.

Kuliah Subuh Ustaz Hasbullah 21 Mac 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan