Ahad, Mac 15, 2009

Sejauh manakah kasih kepada Rasulullah SAW

Posted by Surau al-Mujahidin on Ahad, Mac 15, 2009 in | No comments


Sejauhmanakah kita kasih kepada Rasulullah SAW? Adakah kasih sayang kepada Rasulullah telah timbul di dalam hati kita? Jika merujuk kepada dua persoalan ini adakah kita boleh menjawabnya dengan penuh keikhlasan? Semua tanyalah, hanya iman sahaja yang dapat menjawab sama ada telah terjawab mahupun tidak. Hakikatnya masih ramai di kalangan manusia pada hari in membelakangkan Rasulullah SAW. Sedangkan Rasulullah SAW merupakan rahmat bagi sekalian alam.

Sebagaimana ayat lain dalam al-Quran yang bermaksud “kamu semua adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, maka hendaklah menyeru ke arah perbuatan kebaikan dan mencegah dari perbuatan kemungkaran”. Namun ayat-yat tersebut tidaklah menjadi ikutan keseluruhan manusia bahkan sebaliknya mereka melawan apa yang telah diperintahkan oleh Allah SWT. Mereka membelakangkan agama, sunnah pula dianggapnya telah ketinggalan zaman.

Maka celakalah umat Islam pada hari ini. Ungkapan ini tidak sepatutnya dituturkan di kala zaman yang moden kini. Namun sememangnya celakalah umat Islam yang sentiasa mencintai dunia lebih dari segalanya, menjadikan dunia sebagai matlamat utamanya. Celakalah umat Islam yang sentiasa menuruti kehendak hawa nafsu tanpa membataskan haq dan batil dan akhirnya celakalah umat Islam yang sentiasa mengikuti kendak iblis yang sentiasa menggoda manusia sehinggalah hari kiamat.

Akibat dari ketiga-tiga sebab di atas manusia semakin lama semakin hanyut dan lalai dari tuntutan asal Islam. Lihat sahaja kepada akhlak, kelakuan, perangai dan gaya hidup masa kini pasti membuahkan jawapannya.

Kandungan Khutbah Jumaat Ustaz Kusyairi 13 Mav 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan