Isnin, April 27, 2009

Kekufuran Anak Nabi Nuh AS

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, April 27, 2009 in | No comments
Al-Qur’an mencatatkan anak Nabi Nuh AS kufur ingkar seruan dan ajakan Nabi Nuh AS. Walau Nabi Nuh AS menyeru umatnya selama 950 tahun namun anaknya sendiri tidak mengikuti ajarannya.

Ibn Kathir menjelaskan kedudukan budak ini (anak Nabi Nuh AS) memang telah ditakdirkan kufur kepada ajakan Nabi Nuh AS.

Kisah yang berlaku ke atas Nabi Nuh AS ini memberi kefahaman di dalam Islam keimanan seseorang ayah tidaklah boleh diwarisi anak dan keturunannya. Ketahuilah di dalam Islam jika berlaku kekufuran maka terputuslah hubungan walau saudara mara. Apabila berlaku kufur berlepas diri dari orang yang kufur tersebut.

Syed Qutb menjelaskan ini adalah hakikat agama yang mana talian hubungan yang sebenar adalah hubungan aqidah. Hubungan inilah yang menghubungkan antara individu.

Abdul Karim Zaidan menukilkan amalan soleh adalah yang membawa kepada keselamatan di dunia dan akhirat dan bukannya nasab keturunan.

Kitab Tafsir al-Manar dalam menghuraikan kisah ini menjelaskan nasab tidak memberi faedah jika sekalipun orang yang baik tetapi kosong daripada iman dan beramal soleh. Buktinya anak Nabi Nuh AS dari segi nasab keturunan amat tinggi martabatnya tetapi tidak memberi manfaat dan kafir.

Walau apapun al-qur’an telah menjelaskan dalam surah al-Qasas: 56 yang bermaksud “Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.”

Kuliah Maghrib Ustaz Saifullah 26 April 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan