Isnin, April 20, 2009

Gejala Sosial Dalam Masyarakat

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, April 20, 2009 in | No comments
Firman Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud; dan tidaklah sekali-kali akan merehdai engkau oleh orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikuti jalan mereka.

Hari ini kita dihebohkan dengan pelbagai masalah sosial terutamanya melibatkan golongan muda dan remaja. Bermula dari tidak mendengar cakap ibu dan bapa, ponteng sekolah, hisap rokok, hidu gam, bohsia, punk, mat rempit, minum arak, hisap dadah, berzina, pelacuran, sumbang mahram, murtad dan pelbagai lagi perkara yang tidak terkawal dalam masyarakat.

Apa yang parah dan menakutkan, 99 peratus dari golongan yang terlibat adalah anak-anak Melayu yang mengaku beragama Islam. Di US duatu ketika dahulu terdapat seorang Melayu yang pintar, Maznah binti Abu Bakar tidak dapat mengelak dari terlibat dengan perkara yang tidak diingini. Dia telah murtad dari Islam dan memeluk Kristian. Tidak cukup setakat itu dia turut terlibat sebagai misionari Kristian.

Satu kes di Kedah, beberapa tahun yang lalu seorang pelajar 13 tahun bernama Osman menghadapi masalah keluarga. Bapanya yang bekerja sebagai penarik beca telah bercerai dengan ibunya, menyebabkannya terbiar tanpa kasih sayang. Suatu hari semasa menunggu bas berulang alik dari sekolah ke rumah, datang seorang pemuda yang baik dan peramah menegur Osman dan bertanya khabar Osman. Pemuda tersebut cukup prihatin dan ambil berat tentangnya. Akibat dari kelakuan pemuda tersebut yang baik hingga Osman senang dan rela hati mengikut kemana sahaja pelawakan pemuda tersebut hingga bertemu paderi di gereja. Akhirnya Osman kini dikhabarkan telah berpindah ke Singapura di atas kerelaan diri dan terlibat secara langsung dengan misionari Kristian.

Bagi mengetahui maklumat lanjut dan terkini berkaitan masalah sosial masyarakat kini, ikuti blog http://urusetialandas.blogspot.com

Ceramah Khas Gejala Sosial Ustaz Kamaruddin Kassim 17 April 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan