Khamis, April 29, 2010

Kesejahteraan Ekonomi

Posted by Surau al-Mujahidin on Khamis, April 29, 2010 in | No comments


Dalam sistem kapitalis yang diamalkan kini persoalan ekonomi dianggap yang paling berpengaruh dalam kehidupan manusia. Manusia saling berlumba untuk mendapatkan kesejahteraan ekonomi tanpa menghiraukan sumber yang diperolehi. Namun realitinya kesejahteraan ekonomi yang diharapkan tidak tercapai bahkan mewujudkan golongan yang mencuri disebabkan tiadanya wang untuk berbelanja.

Di Malaysia sekitar 15 hingga 18 peratus sahaja aset yang bersifat Islamik, bakinya adalah berteraskan sistem kapitalis. Hal ini selari dengan perlakuan manusia yang menganggap ekonomi berteraskan kepada tiga faktor asas iaitu tanah, buruh dan modal. Namun jika didalami Islam memasukkan satu elemen yang lebih penting bagi mensejahterakan ekonomi iaitu taqwa.

Adam Smith yang merupakan skolar Barat menyatakan faktor moral adalah penting dalam ekonomi. Namun dalam ekonomi persoalan moral dilihat sebagai persoalan yang tidak saintifik. Disebabkan persoalan moral dikesampingkan kapitalis melihat buruh adalah sama dengan tanah dan modal. Natijahnya eksploitasi buruh berlaku secara berleluasa.

Islam mengiktiraf buruh lebih penting dari tanah dan modal. Upah bagi setiap orang yang bekerja sepatutnya dibayar sebelum keringatnya kering. Maksudnya upah yang dibayar hendaklah setimpal dengan kerja dan perlu kepada gaji asas minima berdasarkan keperluan kos semasa dan anjal. Hanya satu Negara sahaja yang pernah mengaplikasikan sisitem gaji ini iaitu German Timur sebelum berlaku penggabungan.

Khalifah masyhur Umar Abdul Aziz pernah merealisasikan sistem ekonomi yang berasaskan kepada taqwa menghasilkan ekonomi yang berkesan. Perkara ini dimulai dengan dirinya sendiri iaitu sebelum menjadi khalifah beliau memiliki 40 ribu dinar tetapi setelah meninggal dunia yang ditinggalkan hanya 400 dinar. Di zamannya tiada rakyat yang layak menerima zakat, sebaliknya masing-masing menyumbangkan harta untuk zakat.

Amat berbeza dengan kapitalis, ekonomi Islam yang berlandaskan taqwa menjaga kemaslahatan seluruh ummah dan mewujudkan tiada yang sanggup menerima zakat tetapi sistem kapitalis mesti ada golongan yang miskin.

Kuliah maghrib Ustaz Wan Abdul Rahman 23 April 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan