Khamis, April 22, 2010

Bersegera berbuka puasa

Posted by Surau al-Mujahidin on Khamis, April 22, 2010 in | No comments

Diriwayatkan Rasulullah SAW menjelaskan apabila masuknya waktu maghrib maka hendaklah bersegera berbuka puasa. Manakala sebaik-baik berbuka adalah dengan tamar dan air.

Apabila dilihat kepada amalan dan saranan Rasulullah SAW handaklah kita mengambil intipati darinya. Ada sebahagian kecil manusia tidak menghiraukan saranan Rasulullah ini, bagi mereka perkara ini bukanlah besar Cuma sekadar lebih baik. Sebab itu ada ketikanya apabila masuk waktu maghrib ada yang tidak terus berbuka puasa tetapi melengah-lengahkannya, pada mereka jika seharian boleh menahan lapar dan dahaga apalah sangat diperlukan untuk berbuka puasa.

Begitu juga apabila dikaitkan berbuka dengan tamar dan air, ada sebahagian manusia masa berbuka itulah dilahapkan semuanya. Sedangkan berbuka yang paling idea adalah sebagaimana saranan Rasulullah SAW. Kita sebagai umatnya mesti yakin dengan apa yang disarankan Rasulullah SAW, ini kerana Allah SWT yang mencipta kita dan Rasulullah SAW sebagai manual perjalanan hidup manusia di dunia ini.

Kuliah maghrib Ustaz Yakub 21 April 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan