Sabtu, Mei 01, 2010

Kisah biawak yang beriman

Posted by Surau al-Mujahidin on Sabtu, Mei 01, 2010 in | No comments
Suatu ketika sedang para sahabah mengelilingi dan mengiringi Rasulullah SAW dalam satu perjalanan di padang pasir, tiba-tiba datang seorang badwi ke arah mereka. Bertanya badwi tersebut kepada para sahabah, siapakah orang yang dilingkungi mereka tersebut? Salah seorang dari sahabat menjawab orang yang dilingkungi mereka itulah Muhammad Rasulullah SAW. Berkata badwi tersebut kepada Rasulullah SAW, demi Latta dan Uzza aku tidak percaya kepada engkau dan engkau berbohong. Kemudian badwi tersebut menyambung, jika tidak kerana aku mempunyai urusan lain akan aku penggal leher kamu.

Saidina Umar al-Khattab yang turut berada di kalangan para sahabah tersebut lantas bengun dan meminta izin dar Rasulullah SAW untuk membalas balik ucapan badwi tersebut dengan memenggalkan leharnya. Rasulullah SAW yang mempuyai kesempurnaan padanya menghalang Umar al-Khattab dari meneruskan niatnya dan Rasulullah SAW sendiri bertanyakan badwi tersebut apakah masaalah yang menyebabkan badwi tersebut begitu marah kepada Rasulullah SAW?

Badwi tersebut ketika bertembung dengan Rasulullah SAW dan para sahabah ada bersamanya seekor biawak padang pasir (dhab). Setelah mendengar persoalan dari Rasulullah SAW apa yang menyebabkan dia marah kepada Rasulullah SAW, badwi tersebut mengatakan demi Latta dan Uzza aku akan beriman kepada engakau jika dhab ini beriman dengan engkau.

Setelah badwi menyatakan kesediaan beriman kepada Rasulullah SAW seandainya dhab yang dibawanya turut beriman kepada Rasulullah SAW, Rasulullah SAW bertafakur dan kemudiannya bertanya kepada dhab tersebut. Siapakah tuhan kamu? Dhab yang merupakan seekor biawak padang pasir dengan penuh kefasihan berbahasa Arab terus menjawab bahawa tuhannya adalah Tuhan yang memiliki langit dan bumi serta yang mempunyai ‘arasy. Tidak cukup dengan itu dhab tersebut menambah lagi bahawa Tuhan yang menjadi tempat sujud dan patuh oleh segala makhluk yang ada di langit atau di bumi secara sukarela mahupun terpaksa. Kemudian soalan kedua yang ditanya Rasulullah SAW kepada dhab tersebut, “siapakah aku?” dhab menjawab bahawa engkau adalah utusan Allah (Rasulullah SAW).

Mendengar sahaja pengakuan dari dhab tersebut, badwi yang berpegang kepada pengucapannya seandainya dhab beriman kepada Rasulullah SAW dan dia pun akan beriman sama terus mengucapkan shahadah. Hakikat itulah bahawa setiap makhluk di muka bumi ini beriman kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW, Cuma manusia sahaja yang banyak keraguan padanya.

Kuliah maghrib Prof Madya Ustaz Kamaruddin Salleh 28 April 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan