Jumaat, Mei 15, 2009

Pengenalan Nabi Hud AS

Posted by Surau al-Mujahidin on Jumaat, Mei 15, 2009 in | No comments
Di dalam Tafsir al-Manar karangan Abdul Karim Zaidan, dimuatkan kisah Nabi Hud AS. Diberitakan Nabi Hud AS adalah Rasul bagi Kaum ’Aad, dari keturunan inilah wujudnya kaum-kaum lain seperti Kaum Iram dan Bangsa Arab kini.

Kaum ’Aad terletak di atas bukit-bukau dan mengikut pengkajian yang dilakukan ianya terletak antara Oman dan Yaman. Kaum ini merupakan kaum penyembah berhala dan paling kuat menentang kebenaran pada waktu tersebut. Di dalam kaum inilah Nabi Hud AS dilahirkan. Namun keluarga yang melahirkan Nabi Hud AS adalah dari keturunan susur galur paling mulia di kalangan Kaum ’Aad.

Dakwah Nabi Hud AS sama dengan para rasul dan nabi yang lain iaitu menyeru kaumnya agar menyembah Allah SWT dan meninggalkan sembahan berhala, jangan menzalimi orang yang lemah dan meninggalkan kerosakan yang dilakukan di muka bumi. Akibat dari tidak mendengar seruan Nabi Hud AS kaumnya dihapuskan dengan kedatangan angin ’mandul’ (al-rih al-’aqim) yakni angin yang tidak membawa apa-apa kecuali azab sengsara.

Nabi Hud AS wafat dan dikebumikan di Hadral Maut, Yaman. Generasi Nabi Hud adalah dikaitkan yang berbangsa Arab. Nabi-nabi lain yang berbangsa Arab ialah Nabi Soleh AS, Nabi Syu’ib AS dan Nabi Muhammad SAW.

Kuliah Maghrib Ustaz Saifullah Shamsuddin 10 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan