Selasa, Mei 12, 2009

Kelebihan Solat Berjamaah Subuh, Isya’ & Asar

Posted by Surau al-Mujahidin on Selasa, Mei 12, 2009 in | No comments
Solat berjamaah merupakan suatu tuntutan yang besar bagi setiap muslim. Dikhabarkan dari hadith yang sohih ganjaran yang dijanjikan Allah SWT mencecah 27 darajat. Apabila sempurna mengambil wudhuk Allah SWT menjanjikan keampunan dari dosa. Dari wudhu’ yang sempurna menghasilkan natijah solat terutamanya solat berjamaah yang diterima di sisi Allah SWT.

Namun kadangkala kita terlupa tentang kesempurnaan wudhu’. Kita berada di zon selesa dengan ststus ‘quo’ “aku dah biasa dengan wudhu’, sudah 40 tahun aku mengambil wudhu’ semenjak aku belajar di zaman kanak-kanak lagi”. Sedangkan besar kemungkinan kanak-kanak Pasti lebih sempurna mengambil wudhu’ berbanding kita. Sekali-sekala semaklah perlakuan wudhu’ di hadapan orang yang lebih alim dan arif dari kita agar kita tidak tertipu dengan diri sendiri.

Rasulullah SAW menjelaskan tiga solat fardhu yang diamalkan seharian memberi kelebihan dari yang lain jika ditunaikan secara berjamaah. Solat ‘Isya’ umpamanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “ solat ‘Isya’ secara berjamaah akan mendapat ganjaran umpama mengerjakan solat sunat separuh malam”.

Manakala barangsiapa yang mengerjakan solat subuh secara berjamaah, akan mendapat ganjaran umpama mengerjakan solat sunat seluruh malam. Dalam perbahasan perkara ini para ulama’ menjelaskan untuk mendapat ganjaran pahala senat seluruh malam solat subuh berjamaah hendaklah didahulukan dengan solat ‘isya’ secara berjamaah. Tanpa mengerjakan solat ‘isya’ secara berjamaah tidak akan dapat ganjaran solat sunat seluruh malam.

Solat ‘asar secara berjamaah turut terdapat kelebihan padanya. Pada waktu ‘asar merupakan masa pertukarannya shif para malaikat. Andaikata pertukaran shif malaikat yang membawa laporan kepada Allah SWT dalam keadaan kita sedang mengerjakan solat berjamaah, akan memberi impak yang besar berbentuk ganjaran di sisi Allah SWT. Jika keadaan sebaliknya berlaku, ianya merupakan suatu kerugian kepada seseorang. Selain waktu ‘asar, waktu pertukaran shif malaikat turut berlaku pada watu subuh.

Kuliah Subuh Ustaz Jamir Saad 10 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan