Isnin, Mei 25, 2009

Kursus Tajwid Intensif Sehari

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, Mei 25, 2009 in | No comments
Menuntut ilmu adalah suatu yang wajib. Banyak ayat al-Quran yang memperihalkan kepentingan menuntut ilmu. Selain itu dengan menuntut ilmu dapat meninggikan lagi kualiti seseorang individu. Apatah lagi ilmu yang dituntut adalah ilmu yang melibatkan secara langsung dengan al-Quran.

Pembelajaran ilmu tajwid bagi umat Islam yang ajam seperti kita dapat menghasilkan penambahbaikan kualiti bacaan. Bukan setakat bacaan bahkan akan meninggikan lagi martabat untuk mendekatkan di kepada Allah SWT. Allah SWT menciptakan manusia berbeza-beza bangsa dan bahasa. Janganlah disebabkan berbeza kita mengambil pendekatan cukuplah dengan sekadar yang telah ada.

Di zaman Rasulullah SAW ada di kalangan sahabat yang enam tahun tidak khusyuk, turun ayat al-Quran menegurnya. Sebaliknya masa kini ada yang mencecah umur 60 tahun tetapi tidak mengambil apa-apa tindakan untuk memperelokkan bacaan al-Quran. Sedangkan Imam al-Ghazali tidak jemu-jemu mempelajari pelbagai jenis disiplin ilmu bukan setakat ilmu berkaitan al-Quran semata-mata. Justeru jadilah setiap kita yang sentiasa mengekalkan kualiti yang menyeluruh, sesuai dengan kata asal bagi tajwid iaitu jawwada yujawwidu tajwid.

Ucapan Perasmian Kursus Tajwid oleh Datuk Dr Sidiq Fadhil 24 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan