Selasa, Mei 12, 2009

Keadaan Berdoa

Posted by Surau al-Mujahidin on Selasa, Mei 12, 2009 in | No comments
Sabda Rasulullah SAW”doa merupakan senjata bagi mukmin” begiotu jua “sabar adalah daripada iman” justeru apabila kita berazam sesuatu hendaklah bertawakkal kepada Allah SWT. Doa dan dan sabar kebiasaan manusia hanya akan melipatgandakannya apabila berada di dalam kmesusahan akan tetapi apabila kesenangan sikit sekali memperteguhkan sabar dan memperbanyakkan doa.

Abd Qadir Jailani seorang tokoh sufi menjelaskan apabila selesainya sesuatu ibadah hendaklah engkau memohon doa. Apabila kamu berdoa hendaklah bersungguh-sungguh dan dilakukan ditempat yang sunyi tidak menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Hendaklah diingatkan setiap ibadah khusus yang dilakukan hendaklah disudahi dengan ibadah umum seperti doa. Setiap kali berdoa alangkah baiknya jika menghayati kisah Laila Majnun dengan menjadikan Allah sebagai kekasih bukannya manusia. Tatkala ketika ditinggalkan kekasih dia sedih kerana takut tidak akan ketemu lagi dan tatkala berjumpa kekasih pun tetap sedih kerana dikhuatiri akan ditinggalkan kekasihnya kelak.

Al-Syibli juga merupakan tokoh sufi pernah pada suatu ketika berdialog dengan dirinya ” sekarang aku hidup, aku solat, berpuasa, sedekah, doa dan ibadah. Apabila aku mati siapakah yang akan melkakukannya untukku? Jadi buatlah sekarang, jika tidak dilaksanakan sekarang tiada lagi manusia lain yang akan membuatnya untukku”.

Kuliah Subuh Ustaz Ibrahim Muhammad 9 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan