Jumaat, Mei 15, 2009

Jangan Utamakan Perkara Harus

Posted by Surau al-Mujahidin on Jumaat, Mei 15, 2009 in | No comments
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “ada banyak orang yang berpuasa tetapi tidak peroleh apa-apa kecuali lapar dan dahaga”.

Dari hadith di atas dapat disimpulkan dalam kehidupan mesti melakukan sesuatu biar bertepatan dengan kehendak Allah SWT. Sebaliknya jika ibadah yang dilakukan tidak menepati kehendak maka ianya akanm terjadi sebagaimana maksud hadith di atas.

Antara perkara yang harus dijaga adalah perlu memelihara mata. Mata merupakan punca kepada perkara lain yang lebih besar akibatnya. Sepatutnya nikmat mata disyukuri bukannya digunakan untuk melihat kepada benda-benda yang harus semata-mata. Ini kerana perkara yang asalnya harus apabila dilakukan berulang kali membawa akibat akan tertumpu kepada keduniaan.

Setiap perkara harus di dalam Islam adalah dibenarkan tetapi jangan tertipu dengannya. Jangan pula melihat orang lain memiliki kereta mewah kita juga berazam untuk memilikinya menyebabkan tumpuan kerja seharian adalah kepada matlamat yang harus. Inilah antara contoh tidak boleh mengutamakan perkara harus.

Hakikatnya matlamat yang asal adalah menyediakan bekalan yang secukupnya untuk dibawa di hadapan Allah SWT. Hidup di dunia adalah tempat untuk mencari sebanyak mungkin bekalan.

Kuliah Maghrib Ustaz Khairil Khuzairi 12 Mei 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan