Isnin, Mei 24, 2010

Takbiratul Ihram

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, Mei 24, 2010 in | 1 comment

Lafaz takbir di permulaan solat adalah wajib, manakala mengangkat tangan bersama lafaz takbir adalah sunat. Tidak dibenarkan sekali-kali menukar lafaz takbir Allah Akbar (الله أكبر ) dengan yang lain-lain nama Allah seperti Allah al-Samad, Allah al-Rahim dan seumpamanya. Walaupun di sana terdapat pelbagai fadhilat yang besar apabila berzikir dengan nama-nama Allah Yang Maha Mulia, tetapi dalam bab lafaz takbir mesti dengan Allah Akbar (الله أكبر ).

Adalah diyakini tiada muslim yang melafazkan takbir dengan selain Allah Akbar (الله أكبر ). Namun terdapat juga kesalahan takbir yang dilafazkan, antaranya ialah;

  1. Melafazkan takbir dengan memanjangkan sebutan ‘baar’ di belakang. Ini merupakan suatu kesalahan yang serius yang menyebabkan batal solat kerana dengan memanjangkan ‘baar’ membawa maksud muka gendang, sedangkan maksud asal Allah Akbar (الله أكبر ) adalah Allah Maha Besar dan bukan selainnya.
  2. Melafazkan takbir dengan memanjangkan sebutan ‘aa’ pada Allah. Ini juga merupakan suatu kesalahan yang serius yang menyebabkan batal solat kerana dengan memanjangkan ‘aa’ pada perkataan Allah membawa maksud istifham (persoalan) yang bererti ‘adakah Allah’, hakikatnya tiada makhluk di muka bumi ini boleh menanyakan atau musykil dengan kekuasaan Allah dan kebesaranNya.

Justeru berhati-hatilah apabila melafazkan ucapan takbir di awal permulaan solat, ini kerana dua rukun di dalam solat jka silap tidak boleh diperbaiki yang menyebabkan terus batal solat tersebut iaitu takbir dan salam. Adapun rukun-rukun yang lain jika silap masih boleh diperbetulkan dalam solat itu juga.

Kuliah Subuh Ustaz Ibrahim Mohamad pada 22 Mei 2010

1 ulasan: