Khamis, Mei 06, 2010

Hidup memang untuk diuji

Posted by Surau al-Mujahidin on Khamis, Mei 06, 2010 in | No comments
Dalam keadaan sedar mahupun tidak hidup manusia sememangnya diuji. Melalui pelbagai proses ujian dapat mengetahui sejauh mana tahap keimanan seseorang. Usahkan dalam bab ketaatan kepada Allah SWT, bagi pelajar sekolah sekalipun tetap ada ujian bagi menentukan sejauhmana tahap pelajaran yang dipelajari dapat disemat dalam diri.

Yakinlah setiap bala yang menimpa seseorang hakikatnya mempunyai hikmah di sebaliknya. Antara hikmah seseorang diuji ialah;

1. Melatih diri setiap hamba agar lebih kuat dan tabah. Dalam masa yang sama pada zahirnya nampak perkara yang diuji itu buruk tetapi melalui kesabaran hikmahnya pasti baik.

2. Menyucikan jiwa seseorang hamba. Ini kerana Allah SWT akan memberikan balasan berdasarkan sejauh mana sangka baik hamba terhadap Allah SWT.

3. Menguatkan iman seseorang hamba agar tidak mudah terpengaruh dengan mainan dunia.

4. Mendekatkan diri dengan Allah SWT, mungkin jika tidak ditimpa bala seseorang akan merasakan dirinya hebat tatapi apabila kena inilah masa untuk taqarrub ila Allah SWT.

5. Merintih kepada Allah SWT. Allah SWT amat suka mendengar rintihan dari hambanya yang rindu kepadaNya. Keadaan sebaiknya hendaklah beristiqamah dengan sentiasa berdoa kepada Allah SWT.

6. Mengangkat darjat seseorang hamba. Ini kera semakin hamba di sayangi Allah SWT semakin banyak cubaan yang diberikan.

7. Menguji sejauh mana tahap keimanan seseorang hamba. Ini kerana orang yang paling kuat diuji ialah para utusan Allah SWT, kemudian pengikutnya, kemudian pengikutnya dan begitulah seterusnya.

Itulah antara hikmah bala ditimpakan ke atas hamba di muka bumi. Janganlah pula suka melatah, ditimpa sedikit bala terus menyalahkan kehendak Ilahi. Hakikatnya setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Kuliah Subuh Ustaz Al-Kauthar 1 Mei 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan