Sabtu, Mei 01, 2010

Jenayah Rasuah

Posted by Surau al-Mujahidin on Sabtu, Mei 01, 2010 in | No comments

Rasuah merupakan perbuatan jenayah telah menular di kalangan masyarakat. Ianya melibatkan rasuah dalam politik, perkhidmatan awam, sektor swasta, institusi pendidikan dan pelbagai aspek yang lain. Islam secara jelas mengharamkan perkara ini sama ada di pihak peminta rasuah mahupun pemberi rasuah. Al-Quran dalam surah al-Baqarah ayat 188 menyatakan;

وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya: Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang bathil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu Mengetahui.

Di sana terdapat penegasan yang serius iaitu pemperi rasuah dan penerima rasuah kedua-duanya dimasukkan ke dalam neraka. Berdasarkan rekod Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sepanjang 2009 sebanyak 500 tangkapan telah dibuat. Hakikat yang harus disedari rasuah adalah perompak harta rakyat. Apabila makin besar pangkat seseorang makin banyak harta rakyat dirompak dan makin pandai seseorang makin handal jua teknik dan tektik yang digunakan bagi melepaskan diri.

Rasuah turut dilihat sebagai menafikan hak seseorang yang berhak. Kreatiria seseorang bukan lagi dilihat berdasarkan kebolehan tetapi berdasarkan sejauhmana seseorang dapat menyogok dan memanipulasi untuk mendapatkan sesuatu jawatan. Ini pasti akan mendatangkan kesan buruk pada diri dan seterusnya negara.

Antara kesan negatif akibat dari penularan rasuah ialah;

  1. Akibat dari pengamalan rasuah memudahkan untuk dihumbankan ke dalam neraka.
  2. Menghancurkan keadilan dalam masyarakat menyebabkan masyarakat kucar kacir dan tidak harmoni.
  3. Melahirkan masyarakat yang tiada kemahiran mahupun skil dalam pelbagai sektor.
  4. Mewujudkan masyarakat yang penting diri tanpa memikirkan kesan buruk yang bakal diperolehi.
  5. Menghasilkan mutu kerja yang teruk dan menyebabkan bahaya kepada orang lain.
  6. Menyebabkan kos pengurusan akan meningkat dan membebankan.
  7. Menjadikan pentadbiran lemah dan lembab serta mewujudkan karenah birokrasi.
  8. Muncul yang jahat semakin jahat dan menempias kepada yang lain.
  9. Pembahagian kekayaan negara yang tidak seimbang.

Khutbah Jumaat Imam Mohamad Shukor Atan 30 April 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan