Isnin, Julai 06, 2009

Renungan Akal

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, Julai 06, 2009 in | No comments
Akal merupakan anugerah yang paling besar Allah SWT menganugerahkan kepada makhluk bergelar manusia. Apabila berfikir pasti menggunakan akal, ini menjadikan akal dalam bentuk fizikalnya otak istimewa bagi setiap manusia. Namun jika otak yang ada pada manusia tidak digunakan untuk berfikir ke arah rasional dan ke arah perkara kebaikan, tarafnya sama dengan otak yang ada pada makhluk lain terutamanya binatang. Bahkan otak lembu lebih baik dari otak manusia jika manusia tidak menggunakan fungsi otak yang dinamakan ‘akal’. Otak lembu boleh dijadikan makanan tetapi otak manusia tidak.

Justeru gunakanlah akal dengan sebaik-baiknya dengan berfikir perkara-perkara yang dituntut Allah SWT. Antara keperluan akal ialah;

1. Merenung Penciptaan Allah SWT

Jika direnungi ciptaan Allah SWT terhadap binatang telah cukup untuk menginsafkan kita. Nyamuk yang kecil kejadiannya ditakdirkan Allah SWT hidup dalam hidung Namrud selama 400 tahun. Akibat dari gangguan dari nyamuk, Namrud terpaksa mengupah seseorang untuk mengetuk kepalanya apabila nyamuk tersebut mengganggunya.

Begitu jua lebah yang mengambil madu, tidak pernah sesekali merosakkan bunga-bunga dan tanaman malahan tanaman yang dihinggapinya semakin subur. Semut pun sama, apabila semut hitam yang menjumpai gula pasti kawanan semut hitam yang akan mengerumuni gula tersebut. Tidak pernah sesekali semut hitam berebut kawasan yang sama dengan semut merah atau sebaliknya.

Penciptaan unta untuk kegunaan di padang pasir sememangnya besar fungsinya. Ia merupakan binatang utama perjalanan manusia merentasi padang pasir siang mahupun malam. Jika tersesat unta akan berhenti sehingga tuannya memperbetulkan perjalanan. Bahkan dalam keadaan tertentu unta akan disembelih bagi mendapatkan simpanan air yang ada di belakangnya.

2. Merenung Nikmat Allah SWT

Nikmat Allah SWT anugerahkan kepada manusia amat banyak bermula bangun tidur di pagi hari hingga tidur semula di malam hari. Justeru hendaklah kita sentiasa bertaubat, bermuhasabah dan bermuraqabah kepada Allah SWT.

Dari itu dalam mensyukuri nikmat Allah SWT hendaklah sentiasa mengamalkan setiap amalan yang disampaikan Rasulullah SAW. Ia bukan setakat amalan wajib yang menjadi prasyarat utama umat Islam tetapi merangkumi amalan sunat kerana perkara sunat yang banyak memberikan kelebihan kepada manusia di akhirat kelak. Jangan menganggap perkara sunat sebagai ‘sunat jer’.

3. Merenung Syurga Allah SWT

Merujuk kepada syurga semua orang hendak memasukinya. Tetapi amalan yang dilakukannya seharian tidak melambangkan akan membawa kepada syurga Allah SWT. Sepatutnya setiap manusia merebut peluang untuk memasukinya, Allah SWT telah menjanjikan barangsiapa melakukan kebaikan pasti akan dibalas syurga.

Di syurga pelbagai kenikmatan disediakan. Antara yang menjadi dorongan kepada manusia ialah wujudnya bidadari di syurga. Keadaannya cantik rupawan yang akan memikat siapa sahaja yang melihatnya. Namun wujud lagi spesis lain yang lebih hebat dari bidadari iaitu seorang perempuan yang sentiasa beramal, natijahnya ia lebih hebat dari seluruh bidadari.

Di zaman Rasulullah SAW ada seorang sahabat yang baru berkahwin tetapi tidak sempat bersama dengan isterinya disebabkan mengutamakan seruan ‘jihad fi sabilillah’. Dalam peperangan tersebut beliau syahid, Rasulullah SAW melihat sahabat tersebut syahid lantas tersenyum. Selepas itu Rasulullah SAW memalingkan muka dari melihat mayat sahabat tersebut. Sahabat yang berada di sekitar Rasulullah SAW bertanyakan baginda kenapa memalingkan muka. Rasulullah SAW menjawab “aku malu melihat para bidadari berlari dan terselak kainnya untuk mendapatkan sahabat tersebut”.

4. Merenung Neraka Allah SWT

Allah SWT menjanjikan setiap amalan hamba akan diberi pembalasan sama ada baik atau buruk. Jika dihitung seharian hidup kita, apakah kita yakin kita banyak melakukan kebaikan atau kejahatan. Tempat bagi setiap kejahatan yang dilakukan adalah neraka.

Hendaklah sentiasa berdoa dan ampun dari Allah SWT dari segala kesilapan yang telah dilakukan. Antara doa yang perlu diamalkan ialah:
اللهم إنا نسألك رضاك والجنة
Ceramah Bulanan al-Fadhil Dato’ Ismail Kamus 30 Jun 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan