Isnin, Julai 20, 2009

Mencapai Mujahid

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, Julai 20, 2009 in | No comments
Sebagaimana maksud hadith Rasulullah SAW yang dikategorikan di dalam mujahid ialah orang yang berperang di jalan Allah SWT bagi meninggikan kalimah Allah SWT. Selain itu orang yang sentiasa berusaha menundukkan hawa nafsu tirut digolongkan sebagai mujahid. Manakala golongan yang ketiga adalah golongan yang membuang segala kepentingan peribadi untuk mengikut jalan Allah SWT.

Namun malangnya kebanyakan manusia pada hari ini lebioh sibuk dengan fahaman dan ideologi yang ada kepentingan duniawi semata-mata. Satu bahagian manusia lain pula hanya sibuk dengan urusan mencari rezeki tanpa menghirau tuntutan-tuntutan selainnya.

Al-Syeikh Said Hawa menjelas bagi mencapai maksud mujahid perlu berlandaskan taqwa, dengan taqwa akan menghasilkan hidayah dan dengan hidayah akan menghasilkan mujahadah. Bagi mencapainya hendaklah sentiasa membaca al-Quran dan berzikir kepada Allah SWT. Tidaklah orang yang suka berbangga diri dengan berperang sebagai mujahid tetapi setiap apa yang dilaksanakannya bukan kerana ada sebab-sebab lain kecuali kerana Allah SWT.

Kuliah Maghrib Ustaz Khairil Khuzairi 14 Julai 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan