Isnin, Julai 06, 2009

Kategori Amalan Manusia

Posted by Surau al-Mujahidin on Isnin, Julai 06, 2009 in | No comments
Diriwayatkan Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “setiap amalan manusia akan dituliskan sama ada amalan baik atau tidak baik”.
Dari maksud di atas terdapat empat kategori manusia yang dikira termasuk dalam melakukan perbuatan tersebut iaitu;

1. Orang yang berniat hendak melakukan perbuatan baik tetapi tidak berkesempatan melakukannya disebabkan ada keuzuran tertentu. Niat yang baik tersebut tetap diberi ganjaran sebanyak satu kebajikan.

2. Orang yang berniat dan bercita-cita hendak malakukan kebaikan dan dapat melakukan kebaikan tersebut pasti akan memperoleh ganjaran. Allah SWT akan memberi banyak ganjaran bermula dari 10 kebajikan sehingga mencecah 700 kebajikan bergantung kepada tahap amalan yang dilaksanakannya.

3. Orang yang berniat dan berkemampuan melakukan perkara kejahatan tetapi tidak melakukannya, Allah SWT tetap memberi ganjaran satu kebajikan.
4. Orang yang berniat berbuat kejahatan dan merealisasikan kejahatan tersebut, Allah SWT akan memurkainya dan akan ditulis padanya satu kejahatan.

Betapa Allah SWT melayan manusia sedemikian rupa dan semestinya manusia manusia merebut peluang serta ruang yang diberikan Allah SWT bagi memperoleh ganjarannya.

Kuliah Maghrib Prof Madya Ustaz Kamaruddin Salleh 1 Julai 2009

0 ulasan:

Catat Ulasan