Khamis, Februari 04, 2010

Surah al-Hujarat ayat 1

Posted by Surau al-Mujahidin on Khamis, Februari 04, 2010 in | No comments
Firman Allah SWT dalam surah al-Hujarat ayat pertama;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

Berdasarkan ayat di atas Allah SWT menegaskan kepada setiap mukmin supaya sentiasa berhati-hati dan jangan merasakan dirinya lebih mengetahui dari Allah SWT. Terutamanya apabila melibatkan hukuman yang telah Allah SWT naskan di dalam al-Quran.

Ianya tidaklah dihadkan dengan ayat berkaitan hokum hudud dan sekitarnya sahaja, bahkan setiap hidup kita seharian hakikatnya telah ditunjukkan jalan yang mesti kita patuhi dan janganlah sekali-kali menjadi orang munafiq.

Sahabat Rasulullah SAW, Abu Huzaifah pernah bertanyakan Rasulullah ketikamana kebanyakan para sahabat bertanyakan perkara yang baik-baik, beliau bertanyakan perkara yang tidak baik. Tanya beliau, wahai Rasulullah adakah selepas kebaikan ada keburukan? Rasulullah SAW bersabda bahawa mereka itu ialah orang yang mengambil petunjuk selain dari petunjuk Rasulullah. Bahkan kita boleh kenal mereka, kulit seperti kita (Islam), bercakap pun sama seperti kita.

Justeru hendaklah kita sentiasa beriltizam dengan Islam, jangan sekali-kali mengikut jalan yang selain dari Islam.

Kuliah Maghrib Ustaz Faisol 2 Feb 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan