Selasa, Ogos 25, 2009

Objektif Puasa

Posted by Surau al-Mujahidin on Selasa, Ogos 25, 2009 in | No comments
Objektif utama dalam ibadah puasa yang kita laksanakan adalah taqwa, dan perkara utama yang mesti dilaksanakan dalam mencapainya adalh perlu melalui proses tazkiah al-nafs (penyucian diri dari perkara buruk kepada perkara baik). Matlamat akhir yang ingin dicapai semestinya mardhatillah (keridhaan Allah SWT).

Untuk iti bagi merealisasikan proses tazkiah al-nafs berlaku di dalam diri kita perlu melakukan satu perkara yang mempunyai hubungkait terus iaitu mujahadah (berjihad melawan hawa nafsu). Mujahadah secara umumnya terbahagi kepada dua iaitu berperang melawan musuh yang nyata (al-qital fi sabil Allah) atau melawan hawa nafsu yang berada di alam diri manusia.

Justeru di hari baik, bulan yang baik ini hendaklah kita bermujahadah dalam konteks melawan hawa nafsu. Bukan setakat tidak makan dan tidak minum tetapi menuju kepada hamba Allah yang muhsinin (orang baik fizikal dan rohani) yang mesti diterapkan kepadanya sebagaimana hadith Rasulullah SAW:
أن تعبد الله كألك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك
Maksudnya: hendaklah kamu beribadah kepada Allah seumpama kamudapat melihatNya, jika kamu tidak dapat melihatNya maka sesunggunhnya Dia (Allah SWT) sentiasa melihat kamu.

Tazkirah Ramadhan Ustaz Saifullah 3 Ramadhan 1430

0 ulasan:

Catat Ulasan