Selasa, Ogos 25, 2009

Kelebihan Zikir Selepas Solat

Posted by Surau al-Mujahidin on Selasa, Ogos 25, 2009 in | No comments
Dalam kehidupan kita sehari-hari dibekalkan pelbagai doa dan zikir untuk kita amalkan oleh Rasulullah SAW. Bermula dari seawal pagi bangun dari tidur sehinggalah di malam hari hendak tidur semula. Itulah keindahan Islam yang merangkumi segenap aspek kehidupan manusia.

Pernah suatu ketika para sahabat yang miskin meminta suatu amalan dari Rasulullah SAW supaya dengan melakukannya pahala yang diperolehi mereka setanding dengan golongan sahabat yang kaya raya.

Ini kerana para sahabat yang kaya pada setiap tahun akan mengerjakan haji di Baitullah, mereka juga akan sentiasa melaksanakan umrah jika kelapangan, sentiasa keluar berjihad dengan kelengkapan senjata dan keperluan yang cukup serta amat suka memberi sedekah. Hal ini menjadikan sahabat yang miskin merasakan pahala yang mereka perolehi tidak dapat menandingi pahala sahabat yang kaya.

Lalu Rasulullah SAW mengajarkan kepada sahabat yang miskin, apabila selesai solat hendaklah sentiasa mengamalkan tiga perkara setiap satunya adalah sebanyak 33kali dan ada pendapat mengatakan الله أكبر sebanyak 34 kali;
1. سبحان الله
2. الحمدلله
3. الله أكبر
Takirah Ramadhan Ustaz Subki 4 Ramadhan 1430

0 ulasan:

Catat Ulasan