Khamis, September 20, 2018

Bengkel Belajar Jawi Cara Mudah

Posted by Norhayati Sulaiman on Khamis, September 20, 2018 | No comments

Pada 21 Julai 2018 (Sabtu) telah diadakan suatu bengkel tentang penulisan Jawi. Bengkel ini bertajuk "Cara Mudah Mempelajari Jawi Menggunakan Kaedah BDN". Bengkel ini diadakan di Surau Al Mujahidin bermula dari pukul 9.00 pagi.

Bengkel ini disampaikan oleh Ustaz Wan Mohd. Azhar  bin Wan Mahamod. Beliau yang merupakan seorang Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di Sekolah Kebangsaan Changkat Ibol, Changkat Jering, Perak. Beliau telah mengasaskan pendekatan mudah ini yang beliau namakan Kaedah BDN iaitu membaca Jawi dengan nombor (Baca Dengan Nombor).

Dalam kaedah ini, setiap perkataan Jawi dipotong-potong mengikut sukakata tertentu dan diberikan nombor. Dari situ nombor-nombor ini digabung dan dibunyikan menjadi satu perkataan yang lengkap. Beliau juga telah membangunakan suatu permainan komputer yang menerapkan kaedah ini.

Program ini dihadiri seramai hampir lima puluh (50) orang peserta yang terdiri daripada kanak-kanak sekolah rendah, remaja dan ibu bapa. Program ini sangat menarik dan membuatkan semua peserta  merasa seronok mempelajari kaedah membaca Jawi cara mudah ini.

Bengkel ini yang mengambil masa hampir dua jam, turut mendapat liputan daripada pemberita Utusan Melayu. Pemberita turut menemuramah Penceramah, Pengerusi Surau Al Mujahidin, Ketua Muslimat, beberapa orang AJK Muslimat dan beberapa orang peserta kanak-kanak dan remaja.Berita tentang bengkel ini telah disiarkan di dalam Utusan Melayu Online pada 30 Julai 2018.

Diharapkan dari bengkel ini, ia dapat membantu para peserta dalam membaca tulisan Jawi, Secara tidak langsung akan memartabatkan tulisan Jawi di kalangan generasi muda sekarang ini dan seterusnya di alam Melayu ini. 

















































0 ulasan:

Catat Ulasan